دندان های نهفته

دکتر محسن عباسی
Dr Mohsen Abbasi

دندان نهفته
 دندان نهفته دندانی است که در سنی که مورد انتظار هست رویش نکند. این دندانها در بعضی موارد مثل دندان عقل، مهم نبوده و باید با جراحی از دهان در آورده شوند. اما در برخی موارد مثل دندان نیش نهفته، به هیچ وجه نباید از دهان خارج شوند بلکه باید با کمک ارتدنسی و جراحی در محل خود در ردیف دندانها قرار داده شوند.  به عنوان یک قانون کلی در علم جراحی فک و صورت، هیچ دندان نهفته ای نباید در فک باقی بماند. بیشترین دندانهای نهفته، دندانهای عقل می باشند که می توانند مشکلات زیادی ایجاد کنند. بنابراین حتماً باید خارج شوند.  لازم به ذکر است که در صورتیکه دندانهای عقا کاملاً رویش کرده باشند و با دندان مقابل در تماس باشند، دلیل برای درآوردن آنها وجود ندارد
سن مناسب جهت جراحی دندان عقل نهفته، بین 18 تا 25 سال می باشد. جراحی در سنین بالاتر سخت تر بوده و عوارض جانبی بیشتری دارد. در صورتیکه سن بیمار بالای 35 سال بوده و دندان عقل نهفته هیچ مشکلی ایجاد نکرده باشد، لازم نیست درآورده شود ولی باید هر 3 تا 4 سال یک عکس جهت چک کردن آن گرفت چون در 5 تا 7 درصد موارد بدون هیچگونه درد یا علامتی، دور دندان عقل کیست تشکیل می شود که باید جراحی شود.
توجه: در قدیم گفته می شد که فشار دندان عقل باعث نا مرتب شدن دندانها می شود اما این نظریه در سالهای اخیر رد شده است. علت نامرتب شدن دندانها مخصوصاً در جلوی فک پایین دلایل دیگری غیر از دندان عقل می باشد. بنابراین با کشیدند دندانهای عقل، دندانها مرتب نمی شوند و باید از ارتدنسی کمک گرفت.
 در برخی موارد ریشه دندان عقل با عصب فک پایین تماس داشته و در صورتیکه جراحی آن بدون مهارت کافی انجام شود می تواند منجر به آسیب عصبی و بی حس ماندن طولانی مدت لب پایین شود.
جراحی دندان عقل در مطب و با بی حسی کامل بدون هیچگونه درد انجام می شود. در بیمارانی که قرار است هر 4 دندان عقل خارج شوند و بیمار به علت مشکل جسمی و یا استرس زیاد قادر به تحمل جراحی با بی حسی نمی باشد، می توان این جراحی را در اتاق عمل و زیر بیهوشی انجام داد.

چند دندان نهفته در فک بالا و پایین

جراحی خارج کردن 35 دندان نهفته از فک بالا و پایین یک بیمار تحت بی هوشی عمومی این عمل 3 ساعت بطول انجامید و پس از خارج شدند دندانها، تمامی نواحی خالی استخوانی با مواد استخوانی پر شد.

6 ماه بعد برای بیمار ایمپلنت گذاشته خواهد شد.